گروه اجتماعی: روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی– عروقی، آسم، سکته‌های مغزی و اعتیاد که ریشه رفتاری دارند، ضرورت آموزش، شناسایی و پیشگیری از این بیماری ها را براساس برنامه‌ریزی منسجم با مشارکت تمام دستگاه‌ها دو‌چندان می‌کند.

به گزارش همشهری، سومین کنگره کشوری پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دیروز در بیمارستان امام خمینی آغاز به کار کرد.

از آنجا که اولویت نظام سلامت از بیماری‌های واگیر  که منشا میکروبی و ویروسی  دارند به سمت بیماری‌های غیرواگیر که منشا رفتاری دارند تغییر یافته است که این  بیماری‌ها قابل ریشه‌کنی نبوده و فشار آنها روی سیستم  خدمات بهداشتی و درمانی همواره وجود دارد، لذا با به کار بستن راهکارهای موثر  می‌توان فشار آن را تعدیل  کرد و زندگی ایمن و عاری از دغدغه را برای مردم فراهم نمود.

براساس این گزارش، ارتقای سطح آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های غیرواگیر کلیدی‌ترین روش جهت پیشگیری از گسترش این بیماری‌هاست. نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیر شامل افزایش وزن، حوادث ترافیکی، مصرف دخانیات، مصرف الکل و اعتیاد و مهار نسبی بیماری‌های واگیر جامعه بشری را به سمت بیماری‌های غیرواگیر سوق داده است.

از طرف دیگر، براساس آمارها در سال 2005 در جهان 35میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس سومین کنگره  کشوری پیشگیری و کنترل  بیماری‌های غیرواگیر با اشاره  به اینکه در اکثر کشورها بیماری‌های واگیر تحت مهار نسبی قرار گرفته است، گفت: این بیماری‌ها منجر به  افزایش مرگ و میر در جوامع بشری شده‌اند و انسان جهت مبارزه با این بیماری‌ها نیاز به تدابیری جهت پیشگیری دارد. بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی‌، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از عمده بیماری‌های غیرواگیر است.

شهرنشینی و کم‌تحرکی، عادت‌های  نامناسب غذایی، استفاده از غذاهای آماده و مصرف دخانیات از دلایل عمده افزایش بیماری‌های غیرواگیر است. ویژگی  بیماری‌های غیرواگیر، مزمن‌بودن، آزاردهنده بودن، تحمیل هزینه‌های درمانی به خانواده‌ها و دولت  است.

نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیر در کشور در سال83 طراحی شده است و اولین  مطالعه کشوری  روی87 هزار نفر در مناطق شهری و روستایی از نظر عوامل خطرساز این بیماری‌ها(کلسترول، قندخون، فشارخون و نمای توده بدنی) صورت گرفته است. در مرحله دوم این طرح که از سال آینده آغاز می‌شود نیز، پنج هزار نفر از جمعیت کشور مورد بررسی  قرار می‌گیرند. قرار است این مطالعات هر دو تا سه سال یک بار تکرار شود و برنامه‌ریزی‌های آینده براساس  آنها پایه‌ریزی شوند.

اما کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر به آسانی و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و هر اقدامی که صورت می‌گیرد سال‌‌ها بعد ثمراتش مشاهده می‌شود. اطلاعات نشان می‌دهد کشورهایی که یک برنامه‌ریزی موفق انجام داده‌اند، توانسته‌اند به مرور  زمان بار بیماری‌های  غیرواگیر را کم کنند. پیشگیری از این بیماری‌ها نه‌تنها منجر به افزایش طول عمر بیماران و افزایش طول عمر توام با سلامت آنان می‌شود، بلکه فواید زیاد دیگری هم برای خانواده‌ها و اقتصاد کشور در بر دارد.

این گزارش می‌افزاید: وجه تمایزی که بیماری‌های غیرواگیر با واگیر دارند، این است که این بیماری‌ها جنبه ژنتیکی، محیطی و یا روانی اجتماعی دارند و به علت  مزمن‌بودن سال‌ها فرد را رها نمی‌کند. آسم و بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر چند دهه اخیرند، به طوری که 10درصد مردم کشورمان به آسم مبتلایند که کودکان اصلی‌ترین قربانیان این بیماری هستند.

تغییر زندگی از شکل سنتی به مدرن یکی از عوامل  اصلی بیماری‌های مزمن و غیرواگیر است. این بیماری‌ها کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سالانه هزینه‌های سنگینی از نظر  اقتصادی، بهداشت – درمان و اجتماعی به جوامع مختلف تحمیل می‌کند.

کد خبر 9331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز